- Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής: Οι μεγάλοι αγώνες του για την Ορθόδοξη Πίστη.
- Περί Αγάπης - Α΄ Εκατοντάδα
- Ο Βίος, η Ζωή, το Έργο και οι μεγάλοι Αγώνες του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού
- Περί Αγάπης - Δ΄ Εκατοντάδα
- Διάλογος για θέματα Πίστεως, μεταξύ του Αγίου Μαξίμου και του Αιρετικού Επισκόπου Θεοδοσίου
- Συμβολισμοί στην Θεία Λειτουργία (Αγίου Μάξιμου Ομολογητή)
- Γιατί η Αγία Φωτεινή η Σαμαρείτιδα είχε έξι άνδρες και ποιά είναι η σημασία των έξι αυτών ανδρών της Σαμαρείτιδος;
- Μ. Τρίτη: Η σημασία των 7 ανδρών και της μιας συζύγου των Σαδδουκαίων (Αγίου Μαξίμου)
- Μ. Δευτέρα: Ποια είναι η Συκιά που καταράσθηκε ο Κύριος μας και γιατί; (Άγίου Μαξίμου)
- Περί Αγάπης - Β΄ Εκατοντάδα
- Ένας σπουδαιότατος και ανεπανάληπτος Διάλογος για θέματα Πίστεως, μεταξύ του Αγίου Μαξίμου και των Αιρετικών!
- Περί Αγάπης - Γ΄ Εκατοντάδα
Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
14/11 Φίλιππος ο Απόστολος
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ "Ον έγραψε Μωϋσής εν τω νόμω και οι προφήται, ευρήκαμεν, Ιησούν τον υιόν του Ιωσήφ τον από Ναζαρέτ". (Iω. α΄, 46) Με αυτά τα λόγια και με αυτόν τον ενθουσιασμό ανάγγειλε τον Ιησού Χριστό στο Ναθαναήλ ο Φίλιππος, του οποίου σήμερα εορτάζουμε την μνήμη.Όσο κι αν μας κάνη εντύπωση, ότι ο Ιησούς Χριστός διάλεξε ανθρώπους ιδιώτας, για να τους αναδείξη Αποστόλους, πρέπει πάντως να προσέξουμε πως οι άνθρωποι αυτοί, αν δεν είχαν τίποτ’ άλλο, είχαν όμως μίαν αγαθότητα και μία καλήν διάθεση. Τα άλλα τα αναπλήρωσε το Άγιο Πνεύμα. Εκείνο ανέδειξε τους αλιείς Αποστόλους και τους τελώνας Ευαγγελιστάς, Εκείνο συγκροτεί τον θεσμό της Εκκλησίας. Έτσι που ο Φίλιππος τρέχει να αναγγείλη στο Ναθαναήλ τον Χριστό, φαίνετ...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
1/11 Κοσμάς & Δαμιανός, Ανάργυροι *
ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ ΚΟΣΜΑΣ ΚΑΙ ΔΑΜΙΑΝΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Μεγάλη είναι η διαμάχη των σοφών για να καθορίσουν τι αντιπροσωπεύει το χρήμα στη ζωή των ανθρώπων. Εκείνο, όμως που μένει πάντα σαν γεγονός είναι ότι το χρήμα διευθύνει τον κόσμο.Οι άνθρωποι προσκυνούν τη θεότητα του χρήματος και στην ουσία είναι ειδωλολάτρες κι όταν ακόμη πιστεύουν πως είναι Χριστιανοί. Όποιος πραγματικά μπόρεσε να απαλλαγεί από την αγάπη προς το χρήμα, από την φιλαργυρία, ενίκησε το πρώτο και μεγάλο κακό στη ζωή, ξερίζωσε από μέσα του τη ρίζα "πάντων των κακών". Το χρήμα, καθώς κι η λέξη φανερώνει, δεν είναι παρά ένα μέσον "εις χρήσιν" του ανθρώπου. Από τη στιγμή όμως που το μέσον θα γίνει σκοπός, το χρήμα διευθύνει τον άνθρωπο κι όχι ο άνθρωπος το χρήμα.Γι’ αυτό η...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Ένας σπουδαιότατος και ανεπανάληπτος Διάλογος για θέματα Πίστεως, μεταξύ του Αγίου Μαξίμου και των Αιρετικών!
Σάββατο, 3 Φεβρουαρίου 2024 - 6286 εμφανίσεις άρθρου
ΕΝΑΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΑΤΟΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ
(Μεταξύ του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού και των Αιρετικών της Εποχής του, που έμεινε στην ιστορία αιώνιο πρότυπο και παράδειγμα, για όσους θέλουν να κρατήσουν πραγματικά ανόθευτη την Ορθόδοξη Πίστη τους και να σωθούν)
Ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής, γεννήθηκε εἰς τὴν Κωνσταντινούπολη, γύρω
στὸ 580 μ.X. καί ἔζησε σέ μία ἐποχή κατά τήν ὁποία ἐπικρατοῦσε ἡ αἵρεσις τοῦ Μονοθελητισμοῦ καὶ Μονοενεργητισμοῦ (παρακλάδι τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ).
Αὐτὴ λοιπὸν ἡ αἵρεση τῶν Μονοθελητῶν καὶ Μονοενεργητῶν, ἐκλόνησε καὶ ταλαιπώρησε τὴν Ἐκκλησία γιὰ ἑξήντα ὁλόκληρα χρόνια. Ὅλα δέ τά τότε γνωστά
πέντε Πατριαρχεῖα καί οἱ κατά τόπους ἐκκλησίες, εἶχαν ἀσπασθεῖ τήν φοβερή αὐτήν αἵρεσιν, δημιουργώντας πολλὰ καὶ διάφορα προβλήματα, σὲ ὅλη τὴν Αὐτοκρατορία καί τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ ΜΟΝΟΣ πού ἀντέδρασε τότε, ἦταν ὁ Ἅγιος Μάξιμος, ὁ ὁποῖος πολέμησε σφόδρα την αἵρεση αὐτή καί ὅλους τούς ἐκπροσώπους της, ἐν ἔργω καί λόγω, ἀποτειχιζόμενος καί
κόβοντας φυσικά καί κάθε πνευματική ἐπικοινωνία μαζί τους. Ἐξ αἰτίας βέβαια αὐτῆς τῆς σθεναρῆς του ἀντιστάσεως, ὑπέστη πολλές καί
ποικίλες διώξεις, εἰρωνίες, χλευασμούς, κοροϊδίες, ἐξορίες, ταλαιπωρίες, φυλακίσεις,
βασανισμούς, μαρτύρια, ἀφορισμούς, ἀναθεματισμούς καί ἄλλα πολλά.
Δέν ἦταν μάλιστα λίγες οἱ φορές πού προσπάθησαν νά τόν μεταπείσουν
μέ πολλούς καί διαφόρους τρόπους, ἄλλοτε με κολακείες καί ὑποσχέσεις, καὶ ἄλλοτε με φοβέρες, ἐκφοβισμούς και ἀπειλές.
Κάποια λοιπόν φορά, ἀπό τίς πολλές φορές πού πῆγαν καὶ τὸν βρῆκαν, διάφοροι ἐπίσκοποι καί ἀξιωματοῦχοι -στὴν ἐξορία καὶ στὴν φυλακὴ ποὺ τὸν ἔβαλαν ο Αὐτοκράτορας καὶ ὁ Πατριάρχης- ἔγινε ὁ ἑξῆς καταπληκτικός
διάλογος:
Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ
« - Αἱρετικοί: Εἶσαι Χριστιανὸς ἐσύ; (Γιατί μὲ ὅλα αὐτὰ πού κάνεις καί λὲγεις, δείχνεις ὅτι δὲν πρέπει νὰ εἶσαι Χριστιανός).
- Μάξιμος: Ναί. Μὲ τὴν βοήθεια καὶ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ, εἶμαι Χριστιανός.
- Αἱρετικοί: Δὲν εἶναι ἀλήθεια αὐτὸ ποὺ λές.
- Μάξιμος: Ἐσὺ λέγεις ὅτι δὲν εἶμαι Χριστιανὸς ἀλλὰ ὁ Θεὸς λέγει ὅτι εἶμαι καὶ διαμένω Χριστιανός.
- Αἱρετικοί: Δηλαδὴ θέλεις νὰ μᾶς πεῖς ὅτι ὅλοι οἱ ἄλλοι λένε ψέματα καὶ σὺ μόνο λὲς τὴν ἀλήθεια ἢ μπορεῖ νά ἔχεις τὴν ἀλήθεια;
- Μάξιμος: Κι ἀπαντώντας τους εἶπε ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ δακρυσμένος. Κοιτᾶξτε νά δεῖτε.Ἔχετε ἐξουσία κατὰ παραχώρηση Θεοῦ καὶ νὰ μὲ θανατώσετε καὶ νὰ μὲ ἀφήσετε νὰ ζήσω. Πλὴν, ἐὰν ὅλοι ἐσεῖς ἔχετε τὴν ἀλήθεια, τότε καὶ ὁ Σατανᾶς εἶναι φύσει Θεός…
- Αἱρετικοί: Μὲ αὐτὰ ποὺ λὲς σχίζεις τὴν ἐκκλησία.
- Μάξιμος: Ἐὰν αὐτὸς ποὺ λέγει τὴν ἀλήθεια καὶ τὰ λόγια τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ τῶν Ἁγίων Πατέρων σχίζει τὴν Ἐκκλησία, τότε τί κάνει
ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος καταργεῖ τὰ δόγματα τῶν Ἁγίων καὶ τῆς Ἐκκλησίας, χωρὶς τὰ ὁποῖα δὲν εἶναι κἄν δυνατὸν νὰ ὑπάρξει Ἐκκλησία;…
- Αἱρετικοί: Δὲν κοινωνεῖς μὲ τὸ Πατριαρχεῖο Κων/λεως;
- Μάξιμος: Ὄχι δὲν κοινωνῶ, διότι ἔχουν ἀθετήσει τὰς Ἁγίας τέσσαρας Οἰκουμενικάς Συνόδους… Ὁπότε λοιπὸν αὐτοὶ οἱ ὁποῖοι ἀπὸ μόνοι τους ἔχουν κατακριθεῖ μὲ αὐτὰ ποὺ κάνουν ἀλλὰ ταυτόχρονα ἔχουν καθαιρεθεῖ καί ἀπὸ τὴ Σύνοδο τῆς Ρώμης… ποιά
μυσταγωγία μποροῦν νὰ ἐπιτελέσουν ἢ ποιὸ Πνεῦμα Ἅγιο μπορεῖ νά ὑπάρχει σὲ αὐτοὺς καὶ σὲ ὅλα αὐτὰ τὰ ὁποῖα ἐπιτελοῦν;
- Αἱρετικοί: Δηλαδὴ, θέλεις νὰ μᾶς πεῖς ὅτι μόνο ἐσὺ θὰ σωθεῖς καὶ ὅλοι οἱ ἄλλοι θὰ χαθοῦν;
- Μάξιμος: Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Παῖδες δὲν κατέκριναν κανέναν, ὅταν αὐτοὶ δὲν προσκυνοῦσαν τὴν εἰκόνα τὴν χρυσή, ὅλων τῶν ἄλλων ἀνθρώπων προσκυνούντων
αὐτή. Δὲν ἐσκέπτοντο τί ἔκαναν οἱ ἄλλοι, ἀλλὰ ἐκοιτοῦσαν τόν ἑαυτόν τους. Ἐπρόσεχαν καὶ ἐσκέπτοντο ὅπως αὐτοὶ νὰ μὴν ἐκπέσουν τῆς ἀληθείας καὶ τῆς εὐσεβείας. Τὸ ἴδο ἀκριβῶς ἔπραξε καὶ ὁ Δανιὴλ ὅταν εἶχε ριχθεῖ εἰς τὸν λάκκον τῶν λεόντων. Καὶ αὐτός δὲν κατέκρινε κανέναν ἀπὸ ὅλους ἐκείνους ποὺ δὲν προσευχόταν στὸν Θεὸ, σύμφωνα μὲ τὸ θέσπισμα τοῦ Δαρείου, ἀλλὰ ἐφρόντιζε μόνο γιὰ τὸν ἑαυτό του. Νὰ μὴν παραβεῖ δηλαδὴ αὐτὸς τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ… Ἔτσι λοιπὸν προσεύχομαι νὰ μὴν ἐπιτρέψει καὶ σὲ μένα ὁ Θεὸς νὰ κατακρίνω ποτὲ κανένα ἢ νὰ πῶ ὅτι ἐγὼ μόνον θὰ σωθῶ καὶ ὅλοι οἱ ἄλλοι θὰ χαθοῦν. Προτιμῶ δὲ καλύτερα νὰ ἀποθάνω παρὰ νὰ δώσω τὴν παραμικρὴ ἐνόχληση εἰς τὴν συνείδησή μου, ὅτι ἔχω σφάλλει στὴν Πίστη τοῦ Θεοῦ κατὰ ὁποιονδήποτε τρόπον.
- Αἱρετικοί: Καὶ τί θὰ κάνεις ὅταν ἑνωθοῦν οἱ Ρωμαῖοι μὲ τὸ Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως;
- Μάξιμος: Δὲν πείθομαι ὅτι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ρώμης θὰ ἑνωθεῖ μὲ τὸν Πατριάρχη καὶ τὸ Πατριαρχεῖο Κων/λεως. Ἀλλὰ ἀκόμη καὶ ἂν συμβεῖ κάτι τέτοιο... τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο διὰ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ἀναθεματίζει ὄχι μόνον ἀνθρώπους, ἀλλὰ ἀκόμη καὶ ἀγγέλους, ἐάν αὐτοί νομοθετοῦν ἀντίθετα μὲ τὴν ἀλήθεια καὶ τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ…
- Αἱρετικοί: Γιὰ ποιὸ λόγο δὲν ἐπικοινωνεῖς καί δέν
συμπροσεύχεσαι μαζί μας;
- Μάξιμος: Διότι ἔχετε καταργήσει τάς Ἁγίας Συνόδους.
- Αἱρετικοί: Ἐὰν ἔχουμε καταργήσει
τάς Ἱεράς Συνόδους, τότε πῶς τὶς ἀναφέρουμε εἰς τὰ ἱερὰ Δίπτυχα;
- Μάξιμος: Καὶ ποιὰ εἶναι ἡ ὠφέλεια τῆς ἁπλῆς καί ψιλῆς αὐτῆς ἀναφορᾶς, ὅταν εἰς τήν πράξιν ἔχετε ἀλλοιώσει, καταργήσει καὶ καταπατήσει τὰ δόγματα τῶν Συνόδων αὐτῶν;
- Αἱρετικοί: Γιατί ἀγαπᾶς τοὺς Ρωμαίους καὶ μισεῖς τοὺς Γραικούς;
- Μάξιμος: Ἔχουμε παραγγελία ἀπὸ τὸν Θεὸν νὰ μὴν μισοῦμε ποτὲ κανέναν. Ὡς ἐκ τούτου ἀγαπῶ τοὺς Ρωμαίους ὡς ὁμοπίστους, τοὺς δὲ Γραικοὺς ὡς ὁμογλώσσους…
- Αἱρετικοί: Δὲν εἶναι ἔγκυρος ἡ Σύνοδος ποὺ ἔγινε στὴν Ρώμη, ἐπειδὴ αὐτὸς ποὺ τὴν συγκρότησε
καθαιρέθηκε.
- Μάξιμος: Δὲν καθαιρέθηκε, ἀλλὰ ἐξεδιώχθη. Ἀλλὰ καὶ ἐάν ὑποθέσουμε ὅτι καθαιρέθηκε, τότε
ποιὰ συνοδικὴ καὶ κανονικὴ πράξις ἔγινε, ἡ ὁποία νὰ κάνει νόμιμη καὶ ἔγκυρη τὴν καθαίρεσή του; Ἀλλὰ καὶ ἂν ἀκόμη ἡ καθαίρεσή του ἔγινε κανονικά, αὐτὸ δὲν δημιουργεῖ κάποιο ἐμπόδιο καὶ πρόκριμα γιὰ μᾶς τοὺς Ὀρθοδόξους, σύμφωνα πάντοτε
μὲ τοὺς θείους καὶ ἱεροὺς κανόνες καὶ μὲ τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ…
- Αἱρετικοί: Ἀστειεύεσαι καί παίζεις
μαζί μας ἀββᾶ; Δὲν γνωρίζεις ποὺ εἶσαι καὶ ποῦ βρίσκεσαι;
- Μάξιμος: Δὲν παίζω οὔτε καί ἀστειεύομαι καὶ πὼς θὰ μποροῦσα ἄλλωστε. Ἀλλὰ πενθῶ τὴν ζωήν μου ἡ ὁποία ἔχει συντηρηθεῖ μέχρι σήμερα (75 ἐτῶν) διὰ νὰ λάβω πεῖρα καὶ δοκιμή, τέτοιων ἀπίστευτων γεγονότων,
πραγμάτων καὶ φαντασμάτων… Ὅμως ἀπό τήν ἄλλη δὲν μπορῶ νὰ λυπήσω τὸν Θεὸν σιωπώντας καὶ νὰ μὴν πῶ καὶ νὰ ὁμολογήσω ὅλα ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα Ἐκεῖνος μᾶς διέταξε νά λέμε…
Διότι δὲν ὑπάρχει τίποτε χειρότερο
πιὸ βίαιο καὶ ἄσχημο ἀπὸ τὸ νὰ σὲ κατηγορεῖ ἡ συνείδησή σου, ὅπως δὲν ὑπάρχει καί τίποτε
καλύτερο, ὀμορφότερο καὶ παρρησιαστικότερο, ἀπὸ τὸ νὰ σὲ βεβαιώνει ἡ συνείδησή σου ὅτι πράττεις ὀρθά καί τό θέλημα τοῦ Θεοῦ...
Τότε ὅλοι αὐτοί, ἀφοῦ κούνησαν ἀπογοητευτικὰ τὶς κεφαλὲς τους ἐσιώπησαν, αὐτὸ μόνον λέγοντας.
- Αἱρετικοί: Ὅλα εἶναι πολύ δύσκολα καὶ ὁδηγοῦν σὲ ἀδιέξοδο...
Καὶ προσκυνήσαντες τὸν Ἅγιο Μάξιμο μετὰ πάσης ἱλαρότητος ἀνεχώρησαν...».
« - Χριστιανός εἶ;
- Χάριτι Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ τῶν ὅλων Χριστιανός εἰμί.
- Οὐκ ἔστιν ἀληθές.
- Σύ λέγοις οὐκ εἰμί ἀλλ’ ὁ Θεός λέγοι εἶναι με καί διαμένειν Χριστιανόν...
- Ἁπλῶς πάντες ψεύδονται καί σύ μόνος ἀληθεύεις;
- Καί ἀποκριθείς εἶπεν ὁ τοῦ Θεοῦ δοῦλος συνδακρύσας τῷ λόγῳ· Ἐξουσίαν ἔχετε συγχωροῦντος τοῦ Θεοῦ καί ζωῶσαι καί θανατῶσαι· πλήν ἐάν οὗτοι ἀληθεύουσιν καί ὁ σατανᾶς φύσει Θεός ἐστιν...
- Ταῦτα λέγων ἔσχισας τήν Ἐκκλησίαν.
- Εἰ ὁ λέγων τά τῶν ἁγίων Γραφῶν καί τά τῶν ἁγίων Πατέρων σχίζει τήν Ἐκκλησίαν, ὁ ἀναιρῶν τά τῶν ἁγίων δόγματα, τί δειχθήσεται τῇ Ἐκκλησίᾳ ποιῶν, ὧν χωρίς οὐδέ αὐτό τοῦτο Ἐκκλησίαν εἶναι δυνατόν;...
- Οὐ κοινωνεῖς τῷ θρόνῳ Κων/λεως;
- Οὐ κοινωνῶ· ὅτι τάς ἁγίας τέσσαρας Συνόδους ἐξέβαλον... Οἱ τοίνυν ὑφ’ ἑαυτῶν κατακριθέντες καί
καθαιρεθέντες,... ποίαν ἐπιτελέσουσι μυσταγωγίαν· ἤ ποῖον πνεῦμα τοῖς παρά τῶν τοιούτων ἐπιτελουμένοις ἐπιφοιτᾶ;
- Σύ μόνος σώζη καί πάντες ἀπόλλυνται;
-Οὐδένα κατέκριναν οἱ τρεῖς παῖδες μή προσκυνήσαντες τῇ εἰκόνι, πάντων ἀνθρώπων προσκυνούντων. Οὐ γάρ ἐσκόπουν τά τῶν ἄλλων, ἀλλ’ ἐσκόπουν ὅπως ἄν αὐτοί μή ἐκπέσωσι τῆς ἀληθοῦς εὐσεβείας. Οὕτω καί Δανιήλ βληθείς εἰς τόν λάκκον τῶν λεόντων, οὐ κατέκρινεν τινα τῶν μή προσευξαμένων τῷ Θεῷ κατά τό θέσπισμα
Δαρείου, ἀλλά τό ἴδιον ἐσκόπησε... καμέ οὖν μή δῷ ὁ Θεός κατακρῖναί τινα, ἤ εἰπεῖν, ὅτι ἐγώ μόνος σώζομαι. Αἱροῦμαι δέ ἀποθανεῖν, ἤ θρόησιν ἔχειν κατά τό συνειδός, ὅτι περί τήν εἰς Θεόν πίστιν παρεσφάλην καθ’ οἱονδήποτε τρόπον.
- Καί τί ἔχεις ποιῆσαι τῶν Ρωμαίων ἑνουμένων τοῖς Βυζαντίοις;...
- Οὐ πείθομαι ὅτι οἱ Ρωμαῖοι ἑνοῦνται τοῖς ἐνταῦθα... μέ τόν ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΝ· εἰ δέ... τό Πνεῦμα τό Ἅγιον διά τοῦ Ἀποστόλου καί ἀγγέλλους ἀναθεματίζει παρά τό κήρυγμα τι νομοθετοῦντας...
- Διατί οὐ κοινωνεῖς μεθ’ ἡμῶν;
- Ὅτι ἔξω ἔβαλε τάς συνόδους.
- Ἐάν ἔξω ἔβαλε τάς συνόδους πῶς εἰς τά δίπτυχα ἀναφέρονται;
- Καί τίς ὄνησις ὀνομάτων τῶν δογμάτων ἐκβεβλημένων;
- Διατί ἀγαπᾶς τούς Ρωμαίους καί τούς Γραικούς μισεῖς;
- Παραγγελίαν ἔχομεν, τοῦ μή μισῆσαί τινα. Ἀγαπῶ τού Ρωμαίους ὡς ὁμοπίστους· τούς δέ Γραικούς ὡς ὁμογλώσσους...
- Οὐ κεκύρωται ἡ σύνοδος, τοῦ συγκροτήσαντος αὐτήν καθαιρεθέντος.
- Οὐ καθηρέθη ἀλλ’ ἐδιώχθη. Ποία γέγονεν ἐπί τοῖς πεπραγμένοις συνοδική καί κανονική πρᾶξις ἀσφαλῶς ἔχουσα αὐτοῦ τήν καθαίρεσιν; Πλήν ἵνα καί κανονικῶς καθῃρέθη, οὐ ποιεῖ τοῦτο πρόκριμα τοῖς ὀρθοδόξως κατά τούς θείους κανόνας κυρωθεῖσιν...
- Παίζεις ἀββᾶ, οὐκ οἶδας ποῦ εἶ;
- Ὁ δέ· Οὐ παίζω, ἀλλά πενθῶ τήν ζωήν μου
συντηρηθεῖσαν μέχρι τοῦ νῦν, ἵνα τοιούτων λάβω πεῖραν φαντασμάτων... Οὐ γάρ δύναμαι λυπῆσαι τόν Θεόν σιωπῶν, ἅπερ αὐτός λαλεῖσθαι καί ὁμολογεῖσθαι προσέταξεν... οὐδέν βιαιότερον συνειδότος κατηγοροῦντος καί οὐδέν τούτου συνηγοροῦντος παρρησιαστικώτερον...
Τότε σείσαντες τάς κεφαλάς ἐσιώπησαν, τοῦτο μόνον εἰρηκότες· ὅλα δυσχερῆ καί ἀνέκβατα... καί προσκυνήσαντες μετά πάσης ἱλαρότητος ἀνεχώρησαν...». (Ἁγίου Μαξίμου Ὁμολογητοῦ P.G. 90, 109-125)
Κάποια ἄλλη φορά πάλιν τοῦ ἔλεγον:
«Μάξιμε ποίας Ἐκκλησίας εἶ; Βυζαντίου; Ρώμης; Ἀντιοχείας; Ἀλεξανδρείας; Ἱεροσολύμων; Ἰδού πᾶσαι μετά τῶν ὑπ’ αὐτάς ἐπαρχιῶν ἡνώθησαν. Εἰ τοίνυν εἶ τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας ἑνώθητι, μήπως ξένην ὁδόν τῷ βίῳ καινοτομῶν, πάθῃς ὅπερ οὐ προσδοκᾶς. Πρός οὕς εἶπον· Καθολικήν Ἐκκλησίαν τήν ὀρθήν καί σωτήριον τῆς εἰς Αὐτόν Πίστεως ὁμολογίαν Πέτρον μακαρίσας, ἐφ’ οἷς Αὐτόν καλῶς ὡμολόγησεν, ὁ τῶν ὅλων εἶναι Θεός ἀπεφήνατο. Πλήν μάθω τήν ὁμολογίαν ἐφ’ ἥν πασῶν τῶν Ἐκκλησιῶν γέγονεν ἡ ἕνωσις καί τοῦ γενομένου καλῶς, οὐκ ἀλλοτριοῦμαι... Τοῦτο οὖν λέγειν οὐ δύναμαι οὔτε ἐδιδάχθην παρά τῶν Ἁγ. Πατέρων ὁμολογεῖν. Τό δοκοῦν ὑμῖν οὖσιν ἐξουσιασταῖς ποιήσατε... -οὐκοῦν ἄκουσον, ἔφησαν. Ἔδοξε τῷ Δεσπότῃ καί τῷ Πατριάρχῃ, διά πραικέπτου τοῦ πάππα Ρώμης ἀναθεματισθῆναί σε μή πειθόμενον...». (Ἁγίου Μαξίμου Ὁμολογητοῦ - P.G. 90, 132).
Ἄς ἔχουμε λοιπόν, ὅλοι, ἀνοιχτά τά μάτια τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματός μας. Ἄς εἴμαστε πάντοτε σὲ ἐγρήγορση πνευματική. Ἄς μὴν παρασυρόμαστε ἀπὸ τήν ἑκάστοτε ἐκκλησιαστική ἤ πολιτική ἐξουσία, οὔτε ἀπό κολακεῖες καί ἀπὸ μεγάλα λόγια, ἀλλά οὔτε καί νά μᾶς τρομάζει αὐτή, διότι ὁ Θεός εἶναι Παντοδύναμος καί
πάνω ἀπό ὅλους αὐτούς. Οὔτε ἀκόμη νά παρασυρόμαστε ἀπό τὸ πλῆθος, διότι ὅπως εἴδαμε, ἡ ἀλήθεια δὲν βρίσκεται πάντοτε στὸ πλῆθος καί τούς πολλούς.
Οὔτε ἀκόμη νά ἀναρωτιέται κανείς πῶς εἶναι δυνατὸν αὐτοὶ νά μήν γνωρίζουν, ἤ πολύ περισσότερον, πῶς εἶναι δυνατόν αὐτοί νά μήν θέλουν νὰ σωθοῦν. Μέ τήν ἴδια λογική σέ ὅλες τίς περιπτώσεις μέ
τίς διάφορες αἱρέσεις, ἄραγε δὲν ἤθελε νὰ σωθεῖ ὁ Ἄρειος, ὁ Μακεδόνιος, ὁ Διόσκουρος, ὁ Εὐτυχής καὶ τόσοι ἄλλοι Πατριάρχες;
Δὲν ἤθελαν νὰ σωθοῦν οἱ Πατριάρχες
Κωνσταντινουπόλεως στήν ἐποχή τοῦ Ἁγίου Μαξίμου τοῦ ὁμολογητοῦ, ποὺ ἀναφέραμε προηγουμένως; Ὁ Σέργιος, ὁ Πέτρος, ὁ Παῦλος ὁ Πύρρος κ.λπ.; αὐτοὶ δὲν ἤθελαν νὰ σωθοῦν, αὐτοὶ δὲν ἤξεραν, αὐτοί δὲν εἶχαν μόρφωση;
Κι ὅμως τελικά ἀποδείχθηκε ὅτι ΔΕΝ ἤθελαν νά σωθοῦν, δι΄αὐτό καί παρέμεναν ἀμετανόητοι στήν πλάνη
καί τήν αἱρεσή τους. Καί διά τόν λόγον αὐτόν ἄλλωστε καταδικάστηκαν, ἀπό τοπικές καί Οἰκουμενικές Συνόδους, ὅλοι αὐτοί, ἀλλά καὶ τόσοι ἄλλοι αἱρετικοί μοναχοί,
κληρικοί ἱερεῖς καί ἀρχιερεῖς, ἀνά τούς αἰῶνας.
Δι’ αὐτό ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἐάν θέλουμε πραγματικά νά
σωθοῦμε, τό μόνον πού πρέπει νά μᾶς ἀπασχολεῖ καί νά μᾶς ἐνδιαφέρει, εἶναι ὄχι τό πῶς θά ἀρέσουμε στούς πολλούς, οὔτε τό τί θά πεῖ ὁ κόσμος, ἀλλά τό πῶς θὰ ἀρέσουμε στόν Θεόν καί τό
πῶς θά εἴμαστε πάντοτε ἀληθινά καί οὐσιαστικά κοντὰ Του. Τό πῶς θά τηροῦμε τόν Νόμον Του καί τίς Ἐντολές Του. Τό πῶς θά ἔχουμε καί θά ὁμολογοῦμε τήν Ἀλήθειά Του παντοῦ καί πάντοτε, ἀνεξαρτήτου κόστους καί ἀποτελέσματος. Ἀκόμη καί ἐάν ἔχουμε ἀπομείνει τελείως μόνοι
μας. Ἀκόμη καί ἐάν εἶναι ὅλοι ἐναντίον μας. Ἀκόμη καί ἐάν ὅλοι μᾶς μισοῦν, μᾶς πολεμοῦν καί μᾶς συκοφαντοῦν, διότι ὅπως λέγει καί ὁ χρυσοῦς τῇ γλῶττα Ἰωάννης, «δὲν ὑπάρχει κανένα ὄφελος σὲ μᾶς ὅταν εἴμαστε πρὸς ὅλους εἰρηνικοὶ, ἀλλὰ πρὸς τὸν Θεὸν εἴμεθα ἐνάντιοι. Ὅπως ἀκριβῶς δὲν ὑπάρχει καμμία βλάβη σὲ ἐμᾶς ἀκόμη καὶ ἂν πολεμούμεθα ἀπὸ ὅλους, ἀλλὰ εἰρηνεύουμε ὅμως μὲ τὸν Θεό. Καὶ πάλι δὲν ὑπάρχει καμμία ὠφέλεια ἀκόμη καὶ ἂν τά ἔχουμε μέ ὅλους καλά καί εὐδοκιμοῦμε παρὰ πάντας, ἀλλά προσκρούομε ὅμως πρὸς τὸν Κύριον. Δὲν ὑπάρχει κανένας κίνδυνος, ἀκόμη καὶ ἂν μᾶς ἀποστρέφονται καὶ μᾶς μισοῦν οἱ πάντες, ὁ δὲ Θεός, μᾶς ἀποδέχεται καὶ μᾶς ἀγαπᾶ. Διότι ἡ πραγματικὴ χάρις καὶ ἡ πραγματικὴ εἰρήνη ὑπάρχει καὶ δίδεται μόνο ἀπὸ τὸν Θεόν».
«Οὐδέν γάρ ὄφελος ἡμῖν, κἄν πρός πάντας ὦμεν εἰρηνικοί πρός δέ τόν Θεόν ἐκπεπολεμωμένοι· ὥσπερ οὐδέν βλάβος ἡμῖν κἄν παρά πάντων πολεμώμεθα, τῷ δέ Θεῷ εἰρηνεύομεν. Καί πάλιν οὐδέν ὄφελος, κἄν παρά πᾶσιν εὐδοκιμῶμεν, τῷ δέ Κυρίῳ προσκρούωμεν· οὐδείς κίνδυνος, κἄν πάντες ἡμᾶς ἀποστρέφωνται καί μισῶσιν, ὁ δέ Θεός ἀποδέχηται καί φιλῇ. Ἡ γάρ ὄντως χάρις, ἡ ὄντως εἰρήνη παρά τοῦ Θεοῦ».